Hvilke tilberedningmetode er sunnest?

 
sunn tilberedning

Skal vi først spise næringsrikt så vil vi jo at mest mulig næring faktisk tas opp av kroppen.
Flere faktorer påvirker hvor lett opptakelig næringen i maten vi spiser er.

I tillegg så ønsker vi å unngå at det dannes farlige stoffer ved tilberedning.

Her er en en kjapp oppsummering av tips:

Hva Hemmer Næringsopptak?

Tanniner og koffein
Te og kaffe hemmer opptaket av en rekke næringsstoffer.
Drikk disse mellom måltidene, ikke til maten.

Fytiner
Såkalte antinæringsstoffer som for eksempel fytiner binder næringsstoffer til seg og gjør at vi ikke får tatt dem opp.
Det er derfor man bør bløtlegge korn og belgfrukter før man inntar dem.
Fermentering eller spiring reduserer også fytin-innholdet.

næringsrik mat

Super-sulphur
Grønne bladgrønnsaker som brokkoli, alt av kål, løk og hvitløk bør kuttes opp lenge før de skal varmebehandles.

Kutting, eller eksponering til luft, aktiverer et enzym som bygger bestanddeler i grønnsakene om til noen svært gunstige svovelforbindelser som blant annet forebygger kreft.

Hvis du varmebehandler maten med en gang den er kuttet vil enzymene deaktiveres før de har fått satt sammen disse superstoffene for deg og du går glipp av effekten.

Hvordan øke opptaket av vitaminer?

Her er noen tommelfingerregler.

Fettløselige vitaminer (A, D, E og K) bør spises sammen med fett.
Vannløselige vitaminer (B og C) reduseres ved koking og steking.
Jo lengre varmebehandling desto færre gjenværende vitaminer.

Men der fins unntak!

Vitamin A i for eksempel gulrot og søtpotet tas lite opp i tarmen med mindre de er varmebehandlet eller er kjørt i en blender.

Det samme gjelder antioksidanten Lykopen som fins i tomat.
Ketchup, som er varmebehandlet, er faktisk en mye bedre kilde enn rå tomater. Men for alt i verden; velg ketchup uten tilsatt sukker hvis den spises jevnlig.

Visste du at vitamin C er skjørt?

Det oksiderer lett når det kommer i kontakt med oksygen.
Det kan også gå i stykker i blenderen din når du lager deg smoothie. Så ikke "overkjør" den.


 
lær fermentering
 

Den sunneste måten å tilberede mat på

Ja, hva er nå den sunneste måten å lage mat på?

Det må jo være metodene som beholder næringsstoffene og ikke danner skadelige stoffer i prosessen.

Hva er så mitt endelige svar?

Lett varming, koking eller damping er de snilleste tilberedningsmetodene.
Da dannes lite eller ingen skadelig dAGE og akryl-lignende forbindelse.
Steking danner stekeskorpe. Denne skorpen inneholder skadelige molekyler og bør ikke spiser.

Selv om den smaker herlig!
Det fins andre matvarer man heller kan nyte.

Har du prøvd fermentering?

Det gjør næringsstoffene i maten mer biotilgjengelig og er samtidig gunstig for tarmfloraen.
I tillegg til at det er en preserveringsmetode.

Kom i gang med fermentering med SOMA.no

Videre kan du velge næringsmidler med målrettede funksjoner i kroppen for optimal helse ut fra der du er i dag!

LES: Anti Age og Sykdomsforebyggende Mat, Medisiner og Tilskudd(engelsk)
LES: Symptomer på aldring



- BE YOUR BEST -