FASTING OG CALORIE RESTRICTION

Mengden energi du inntar påvirker hvor fort du eldes.

Bringebær har nesten ingen kcal og er smakfulle og næringrike. Snakk om smart mat! :)

Bringebær har nesten ingen kcal og er smakfulle og næringrike. Snakk om smart mat! :)

"Calorie Restriction"(CS) er, som navnet tilsier, begrensing av kaloriinntak.
Et energiinntak på 60% av normalt inntak fører til redusert belastning på kroppen og til et lengre liv. Studier på mus har påvist et 50% lengre liv hos mus gitt et kaloribegrenset kosthold.

Fasting er foryngende.
Du forteller kroppen at energi ikke er lett tilgjengelig. Den vil dermed fokusere på reparasjon og vedlikehold slik at du kan overleve lengre og være sterk nok til å finne mat i fremtiden. Den setter deg i "overleve-lengre modus" og reduserer nivåene med IGF-1. IGF-1 er et veksthormon som spiller en viktig rolle i aldring.

Hvis du overøser kroppen med energi fokuserer den på vekst og reproduksjon. Den tror det fins næring i massevis og trenger ikke bruke tid på å holde deg i live lenge. Den vet du har nok energi tilgjengelig for å reprodusere deg.

Og det er på en måte det kroppen er lagd for. Reproduksjon.
Dr. Michael Mosley og Mimi Spencer forklarer dette i boken "5:2 Dietten". Du finner den på biblioteket ;)

 

MAT MAN BØR UNNGÅ

Vil du holde deg ung og frisk så bør du kanskje unngå fast food og ferdigprodukter?

Du spiser minimalt med rødt kjøtt og unngår helt å spise svidd mat. En god stekeskorpe smaker himmelsk, men den vil også sende deg nettopp dit opp unødvendig fort.

Transfett brukes ofte i kjeks og ferdigretter.
Dette er ødelagt fett som kroppen likevel prøver å bruke som byggemateriale. Kroppen tar det den får. På godt og vondt.
For eksempel bruker kroppen transfett til å bygge blodårer. Blodårenes funksjon påvirkes av byggematerialets kvalitet og man kan utvikle endotelial dysfunksjon. Kilde

Transfett er altså koblet til blant annet økt inflammasjon, hjerte og kar sykdommer, kreft og diabetes.

Velg andre søtningsmidler enn sukker om du vil ta vare på kroppen. Erytritol(sukrin), Stevia, Sukralose og Xylitol er noen av alternativene på markedet. Prøv deg frem til du finner noe du liker.

Velg andre søtningsmidler enn sukker om du vil ta vare på kroppen. Erytritol(sukrin), Stevia, Sukralose og Xylitol er noen av alternativene på markedet. Prøv deg frem til du finner noe du liker.


AGE - Avanserte Glykerte Endeprodukter

Sukkergift?

Svidd og karamellisert mat inneholder noe som kalles Avanserte Glykerte Endeprodukter, AGE, eller dAGE(dietary-AGE) når det kommer fra maten. Disse forbindelsene gjør katastrofal skade på kroppen.

Kroppen lager også AGE selv av sukker. Overflødig sukker i blodet vil føre til betennelser. Noe som fører til at kroppen eldes raskere. Betennelser er grunnmuren for en rekke alvorlige sykdommer.

AGE vil binde seg til kollagenet rundt om i kroppen og sakte men sikkert ødelegge funksjonen til vevet.

Du vil altså holde deg unna sukker og mat med høy GI.

cron mat

Andre lure mattips

Hva mer bør man tenke på matmessig?

Vel. Nå vet vi at vi bør kutte kaloriinntaket for å leve lengre.

begrens mengden energi fra oljer og fett.
Dette betyr absolutt ikke at du skal unngå dem, men om du holder deg til olivenolje, rapsolje og kokosfett(ikke herdet), i kontrollerte mengder, så skal du være trygg. Omega 3 må du også huske å få implementert i kostholdet daglig. Linfrø, Chia og Valnøtter er alternativer til fisk. Fet fisk er likevel den beste omega 3 kilden.

Nøtter og frø inneholder masse fett, sporstoffer og mineraler, og bør spises hver dag. Spiser du en neve varierte, rå nøtter og frø daglig er du på god vei. Ikke overdriv inntaket. De er jo kaloririke ;)

Vær bevisst på dine valg. 

Supper er en flott matrett. Mye væske, lite kalorier og uendelige smaksalternativer!

Velg de mest fiberrike variantene du finner på markedet eller ta fibertilskudd.

Jeg gjetter på at over 90 % av befolkningen får i seg for lite fiber!

Spis kosttilskudd som er målrettet mot nettopp dine problemer/mål



Be Your Best